Мој сапун у гостима


Као што најваих у претходном посту, ево и првог приказа сапуна у новој рубрици Сапунотека. У питању су сапуни Гордане Мицић из Ниша. Гоцу сам упознала преко коментара на овом блогу, а имала сам прилику да испробам њене сапуне у току јануара. Добила сам три сапуна израђена врућим процесом, и за сада истрошила у потпуности један цео (што је поприлично, с обзиром на то да у једном тренутку имам чак 12 различитих сапуна у купатилу).

Дакле, испробала сам сапун Мед и млеко, направљен са козјим млеком, медом, маслиновим, кокосовим и палминим уљем. Следећи на листи је Жути ноћурак са соком од шаргарепе. Гордана је без сумње сапунџија који завређује exposure, не само због интересовања и љубави коју улаже у израду сапуна, већ и због културне комуникације, пасије, спремности за усавршавањем и сталним трагањем за новим информацијама и сазнањима која инвестира у свој хоби.

Сапун који сам ја тестирала одличне је формулације, моју суву кожу склону перутању, издашно је нахранио и темељно хидрирао. Да не помињем мирис који верујем, никога неће оставити равнодушним. Да не дужим даље, остављам вам да се сами упознате са Гоциним сапунима кроз њене речи.


Трио сапуна - врућ процес



Када сте се по први пут заинтересовали за прављење природних сапуна? Шта Вас је нагнало да и сами почнете да их правите?

Било је то прошле године када сам у Грчкој случајно открила једну радњу са ручно прављеном козметиком. Не могу описати моју фасцинацију мирисима, изгледом и количином сапуна и осталих козметичких производа које сам тог тренутка видела. До тада заиста нисам имала представу да тако нешто уопште постоји а морам да признам да ми је једини претходни контакт са ручно прављеним сапуном био сапун од свињске масти који је користила моја бака искључиво за прање веша. Да ли треба да нагласим да сам након овог открића чврсто решила да и ја сама направим сапун?

Овде бих додала да сам по струци хемичар, и како тренутно радим на пословима који нису у тесној вези са лабораторијом, на овај “пројекат” сам гледала као на могућност да се подсетим “мућкања” и експериментисања. Међутим, томе је претходило опсежно испитивање и прикупљање информација јер заиста није довољно знати и разумети реакцију сапонификације већ је још битније како и под којим условима до ње долази (то је оно “how” тј. пракса). И у том смислу ме је изненадила и одушевила количина информација и транспарентности на ову тему која је доступна на интернету. Било ко, ко има воље и жеље и ко се доследно придржава прорачунате рецептуре, процесних корака и безбедоносних инструкција, може да направи сапун.




Реците нешто о рецептима које користите. Шта Вам је инспирација приликом креирања одређеног рецепта?


Мислим да је ово најинтересантнији део приче који ме веома подсећа на кулинарство. Исти састојци у основи, креативно помешани са додацима у малим количинама, могу дати финалне производе различитих облика, мириса, својстава, изгледа... За моје сапуне користим неколико развијених рецептура које су на бази биљних уља (маслиново, палмино, кокосово, рицинусово), уз различите додатке попут козјег млека, меда, овса, активног угља, биља, итд.

Могу да кажем да за мене природа постаје неисцрпни извор инспирације и заиста ми је драго што ме је овај хоби на неки начин њој и враћа. Ево како: прошле године сам сама брала и сушила коприву коју сам користила за сапуне а сада се спремам да са пријатељицом засадимо луфу. Већ сам набавила семе и много се радујем јер ово ће бити први пут да се бавим неком садњом. Такође планирамо да ове године са породицом, и нашим драгим рођацима, беремо лековито биље на једном брду у околини Пирота.


Постоји ли нека одређена идеја којом се руководите?

Сапун са активним угљем и маком
На самом почетку, док сам још тестирала и креирала погодне рецептуре, на првом месту су ми били параметри квалитета, тј. да је сапун чврст, да лепо пенуша и да не исушује кожу. Међутим, оног тренутка када се то постигне и кад се изађе из тих оквира рађају се и различите идеје за дизајн. У последње време експериментишем са бојењем сапуна користећи природне колоранте (попут активног угља, кафе, меда, шаргарепе, куркуме...) и морам да признам да ми израда бива све интересантнија!










Да ли пратите трендове у свету препаративне козметике и колико то утиче на Ваш рад?

Сапун са кокосовим млеком
Морам да признам да су ми до сада искључиви фокус интересовања били сапуни тако да са великим задовољством и искреним дивљењем пратим блогове везане за ову тему. Нисам поборник праћења трендова по сваку цену али прихватим оно што ми се допадне или учини применљивим. На пример, пре неколико месеци нисам ни помишљала да пиво или кокосово млеко могу да буду састојци сапуна, али након анализирања бенефита који ови састојци имају, почела сам да их однедавно користим.

Колико пријатељи и купци сугестијама и саветима , утичу на Ваш хоби?

Веома ми много значи повратна информација коју добијем од крајњег корисника. По мом мишљењу то је веома добар начин за побољшање квалитета производа.

Фото: сапун Лаванда и Жути ноћурак
Који процес производње користите најчешће?

Већину сапуна до сада сам направила топлим процесом, тј. кувајући уља са содом на пари. Мада прављење сапуна на овај начин изискује више времена и енергије чини ми се да имам бољу контролу над процесом. Због тога што се остали састојци додају тек након завршене сапонификације нема непријатних изненађења (нпр. да се сапун пребрзо згусне па га је немогуће сипати у модлу или да дође до промене боје). Међутим, морам да признам да ми је хладни процес велики изазов и инспирација. Обожавам таласасте текстуре на површини сапуна и од недавно сам почела да правим мале серије сапуна хладним процесом.

Која је за Вас најинтересантнија одлика природних сапуна у односу на комерцијалне?

Мислим да је до сада већ доста тога речено о свим предностима природних сапуна: како су богати глицерином јер он настаје као споредни производ сапонификације, како не садрже хемикалије за пенушање, конзервирање... Најзад, на СенМи блогу постоје заиста исцрпни и занимљиви текстови на ову тему. Међутим, поред свега овога, оно што је мени још интересантније је разноврсност понуде природних сапуна. Тешко да се у комерцијалним могу наћи сви састојци који се додају природним сапунима. Искрени заљубљеници природне козметике зато могу заиста да уживају бирајући сапун по својој мери.

И за крај... Како заинтересовани читаоци могу доћи до Ваших сапуна?

Заинтересовани читаоци ме могу контактирати путем е-maila:

g.micic [at] yahoo [dot] com

За крај, мени остаје да се захвалим Гордани на информацијама и времену које је одвојила за овај мали интервју. Надам се да ћете имати прилику да пробате неки од њених сапуна и да ћете у њима уживати колико и ја.

Напомена: Фотографије у овом посту су делом моје дело, делом из Горданине личне колекције. Молим вас да уколико користите фотографије из овог поста, наведете извор и повратни линк. Хвала.

8 коментара

  1. Neočekivano i neplanirano,IDEM DANAS ZA NIŠ! Tj.sutra. Pre niša imam još jednu stanicu. Odmah pišem i Goci! U pravo vreme objavljen post!

    ОдговориИзбриши
  2. Ne mogu opisati koliko mi znače i koliko su mi dragi tvoji komentari. Veoma rado prihvatam bilo koju vrstu povratne informacije od krajnjeg korisnika ali kada ona dodje od iskusnog sapundžije čijim radovima se divim onda je to zaista nešto posebno! Zahvaljujem se i ja tebi Ksenija kako na prikazu o mojim sapunima tako i na energiji i podsticaju koje širiš pišući SenMi blog.
    Srdačan pozdrav i srećno sapunjanje!Goca

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. @Goco, hvala na lepim recima i podrsci. Puno uspeha Vam zelim i nadam se da ce ovaj post procitati sto vise ljudi.

      Избриши
  3. Nice soaps , Ksenija and nice post title. I adore Nis and can't wait to go this year back to Nis.
    You should be writing some parts in english :)
    Have a nice we
    groetjes
    natalia

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hi Natalia nice to see you again! Thanks for your comment! Well, yes, I know, I get more requests for posts in English, and I know that it is a bit tricky for these online translators to catch my every word, but majority of my readers are Serbian spakers, and they really enjoy that there is a nice soapy source in our mother tongue. I believe that there are so many great blogs in English, but since I got more international readers, I decided to post occasionally in English too. For the time being, I will try to balance between the two.

      Избриши
  4. Oduševljena sam ovim sapunima. I sama sam htela da ih pravim ali ne znam gde se kupuju sirovine pre svega ulja. Da li biste mi rekli?
    Srdačan pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Одговори
    1. @Zorice, Goca ima svoj blog na kome mozete naci detaljne informacije o njenim sapunima. Pogledajte ovde: http://mojsapun.blogspot.nl/

      Избриши